Do lepszego zrozumienia prawidłowego funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej niezbędna jest znajomość ustawy na podstawie, której wspólnoty działają. Nie da się przecież omawiać tak złożonej materii bez znajomości ustawy. Na prośbę Czytelników, redakcja tygodnika 30 minut postanowiła opublikować w odcinkach, pięć kolejnych rozdziałów ustawy o własności lokali. Rozdział 4 ustawy o własności lokali w całości obejmuje zagadnienia związane z zarządzaniem nieruchomością wspólną. Z tego rozdziału dowiemy się, że istnieją dwa sposoby zarządzania nieruchomością wspólną. Pierwszy, to powierzenie zarządu osobie fizycznej albo prawnej (zarządca). Drugi, to w przypadku wspólnoty dużej, wybór jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu.
Rozdział 4
Zarząd nieruchomością wspólną
Art. 18. 1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. 2. W razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu. 2a. Zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością wspólną może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. 3. Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w ust. 1, lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady określone w niniejszym rozdziale.
Art. 19. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności.
Art. 20. 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. 2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.
Art. 21. 1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. 2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie. 3. Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust. 2, składa oświadczenia w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w art. 22 ust. 3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali.
Art. 22. 1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie. 2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. 3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności: 1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej, 2) przyjęcie rocznego planu gospodarczego, 3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu, 4) zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej, 5) udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego, 5a) udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej, 6) dokonanie podziału nieruchomości wspólnej, 6a) nabycie nieruchomości, 7) wytoczenie powództwa, o którym mowa w art. 16, 8) ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną, 9) udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo powstałych, odrębnych nieruchomościach wspólnych, 10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. 4. Połączenie dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w jedną nieruchomość lub podział lokalu wymaga zgody właścicieli wyrażonej w uchwale. W razie odmowy zainteresowany właściciel może żądać rozstrzygnięcia przez sąd. Dalszy ciąg przepisów w kolejnym wydaniu.
(mich) / 30minut
- Ustawa o własności lokali (5)
Centrum Sportu i Rekreacji w Walimiu zaprasza! Harmonogram na ferie 2025: 03.02.2025 – 15.02.2025:
czytaj więcejOd poniedziałku 3 lutego ruszają w naszym województwie ferie zimowe. Bezpieczne ferie dla dzieci to temat bardzo ważny, szczególnie w kontekście różnych aktywności, które mogą odbywać się właśnie w tym czasie.
czytaj więcejJuż 13 grudnia o godzinie 11:00 w Centrum Kultury – Miejskiej Bibliotece Publicznej w Głuszycy odbędzie się wyjątkowe wydarzenie skierowane do seniorów.
czytaj więcejUpadłość konsumencka jest jednym z rozwiązań dla osób zadłużonych, które nie są w stanie poradzić sobie ze swoimi zobowiązaniami. Jednak nie zawsze jest to jedyna opcja. Istnieje kilka alternatyw, które mogą pomóc w wyjściu z trudnej sytuacji finansowej, pozwalając uniknąć drastycznych konsekwencji związanych z likwidacją majątku czy długotrwałym procesem sądowym. W zależności od okoliczności, osoby zadłużone mogą rozważyć takie opcje jak negocjacje z wierzycielami, zawarcie ugód, konsolidację długów czy restrukturyzację zobowiązań.
czytaj więcejUpadłość konsumencka to procedura, która umożliwia osobom fizycznym uwolnienie się od nadmiernych zobowiązań finansowych. Jednak jednym z najczęstszych pytań dotyczących tej procedury jest kwestia majątku – co dzieje się z posiadanymi dobrami, czy upadłość oznacza całkowitą ich utratę i jakie składniki majątku można zachować. Zrozumienie zasad likwidacji majątku w ramach upadłości konsumenckiej pozwala lepiej przygotować się do procesu i świadomie podjąć decyzję, czy jest to odpowiednie rozwiązanie w danej sytuacji.
czytaj więcej