Do lepszego zrozumienia prawidłowego funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej niezbędna jest znajomość ustawy na podstawie, której wspólnoty działają. Nie da się przecież omawiać tak złożonej materii bez znajomości ustawy. Na prośbę Czytelników, redakcja tygodnika 30 minut postanowiła opublikować w odcinkach, pięć kolejnych rozdziałów ustawy o własności lokali. Kolejny fragment ustawy o własności lokali poświęcony jest prawom i obowiązkom członków wspólnoty mieszkaniowej. W rozdziale tym znajdziemy regulacje dotyczące wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz sposobu korzystania z części nieruchomości wspólnej, a także składników kosztów zarządu oraz odpowiedzialności za brak terminowych wpłat lub niewłaściwego zachowania mieszkańców.
Rozdział 3
Prawa i obowiązki właścicieli lokali
Art. 12. 1. Właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. 2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. 3. Uchwała właścicieli może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali.
Art. 13. 1. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra. 2. Na żądanie zarządu właściciel lokalu jest obowiązany zezwalać na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje.
Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: 1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację, 2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, 3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, 4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości, 5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Art. 15. 1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. 2. Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.
Art. 16. 1. Jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości. 2. Właścicielowi, którego lokal został sprzedany, nie przysługuje prawo do lokalu zamiennego.
Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości. Dalszy ciąg przepisów w kolejnym wydaniu.
(mich) / 30minut
- Ustawa o własności lokali (4)
Właściciele nieruchomości mogą odbierać z Urzędu Miasta Jedlina-Zdrój środki do dezynfekcji studni w formie tabletek samorozpuszczalnych Jasol Solid.
czytaj więcejW związku z wystąpieniem powodzi na terenie województw dolnośląskiego, śląskiego i opolskiego, oraz ogłoszeniem przez Premiera Donalda Tuska stanu klęski żywiołowej, opracowaliśmy wytyczne Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Dotyczą one postępowania w przypadku zalanych budynków.
czytaj więcejPrzypominamy, że także dzisiaj (niedziela 22 września) w godz. 10.00-15.00 w busach oznaczonych logiem i napisem Urząd Miasta wszyscy Ci, którzy ucierpieli w trakcie powodzi będą mogli otrzymać niezbędne środki chemiczne, kosmetyczne oraz żywność.
czytaj więcejWójt Gminy Grzmiąca Patryk Makowski oraz Prezes Zarządu Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami w Wardyniu Górnym Radosław Żmuda - Trzebiatowski zapraszają dzieci i młodzież zamieszkującą na terenie gminy Grzmiąca do udziału w drugiej edycji konkursu plastycznego pn. „Ziemię ratuję, bo segreguję”.
czytaj więcejUprzejmie informujemy, że dnia 18 września 2024r. od godz. 9.00 do godz. 17.00 odbędą się badania mammograficzne dla mieszkanek naszej gminy przy budynku Urzędu Gminy Grzmiąca, ul. 1 Maja 7, 78-450 Grzmiąca.
czytaj więcej